Izvir Glijuna

Izvir Glijuna iz Plužne za gps sled ali galerijo pritisni na zgornje ikone

Izvir Glijuna je največji in najbolj stalen kraški izvir v okolici Plužne. Njegovo vodozbirno območje obsega večji del osrednjega Kaninskega pogorja, zlasti Kaninske pode in pobočja pod njimi. Zaradi nagnjenosti kamninskih plasti proti jugu vanje priteka tudi velik del voda z italijanske strani Kaninskega pogorja. Takoj ko dež pade na golo visokogorsko skalnato površje ta izgine v številne kraške razjede in razpoke. Enako velja tudi za snežnico. Padavinska voda obogatena z ogljikovim dioksidom kemično raztaplja debele plasti dachsteinskega skladnatega kaninskega apnenca, tako na površju kot tudi v kraškem podzemlju. Zato so že v preteklih stotisočletjih nastajala številna navpična brezna in vodoravni rovi po katerih kaninske vode obogatene z raztopljenim apnencem pritekajo do podnožja. Očem nevidno se tako kraško površje in podzemlje neprestano spreminja.
Za razliko od večine ostalih kaninskih izvirov Glijun nikoli ne presahne. Zelo hitro se odzove na padavine in na močno pomladansko taljenje snega. Najbolj naraste ob prvi močnejši pomladanski otoplitvi na Kaninskem pogorju, ponavadi v prvi polovici aprila. Za potok je značilno, da je njegova voda poleti hladnejša kot pozimi, ker ga poleti ohlaja staljena snežnica, ki vpliva tudi na višino njegovega vodostaja. Pozimi je povprečna temperatura potoka 7 stopinj, medtem ko je poleti približno 2 stopinji hladnejša.
Potok Glijun je hitro pod izvirom zajezen za potrebe napajanja HE Plužna. Elektrarna je bila zgrajena med leti 1927 in 1931 za časa italijanske okupacije tega predela Slovenije. Hidroelektrarno so zgradili zaradi načrtovane gradnje železniške proge do katere pa ni prišlo, zato je kasneje služila pri elektrifikaciji Zgornjega Posočja. Voda potoka Glijun za jezom teče po 170 metrov dolgem kanalu v v zbiralnik imenovan Plužensko jezero. Iz njega voda odteka po kilometer dolgem kanalu in se nazadnje po jekleni tlačni cevi spusti 66 metrov globoko na Francisove turbine HE Plužna. Jezero se prazni in polni glede na zahteve po proizvodnji električne energije, oziroma glede na dotok vode. Zaradi tega lahko vodostaj jezera močno upade. Izvir Glijuna se nahaja v regiji Gorenjska, Bovška in Koroška in v podregiji Julijske Alpe.

Izvir Glijuna je družinam z otroki všeč, saj se sprehodijo ob Pluženskem jezeru.

Družinski izlet: Izlet je primeren za otroke stare do 2 leti, oziroma za otroke, ki so dobro shodili. Pot je večinoma položna, oziroma se zložno vzpenja ali spušča. Pri Pluženskem jezeru in ko hodimo ob kanalu hidroelekrarne moramo paziti, da otroci ne padejo čez rob v vodo. Izlet vsekakor dopolnimo z ogledom slapa Virje, oddaljenega približno 5 minut hoje od naše poti.

Zahtevnost: Lahka označena pot.

Oprema: Lažja pohodniška obutev.

Sprehod. Sprehod. Sprehod.

Izvir Glijuna: 430 m
Izhodišče v Plužni: 450 m
Skupen vzpon do izvira: 22 m - skupen spust do izvira: 49 m

Izhodišče: Najprej se zapeljemo v center Bovca, kjer se usmerimo po cesti navzgor, ki gre mimo cerkve naprej proti Kaninski vasi. Cesti sledimo naprej in le ta nas kmalu pripelje na križišče, kjer nadaljujemo levo navzdol proti vasi Plužna (naravnost cesta na Kanin). Cesta nas nato pripelje v vas Plužna, kjer sredi vasi zavijemo ostro desno navzgor. Cesta nas nato pripelje do zadnje hiše v vasi za katero se začne cesta spuščati. Pripelje nas do urejenega, plačljivega parkirišča. Parkiramo lahko tudi na primeren mestu na cesti med Bovcem in Plužno.

Sprehod traja manj kot eno uro. Čas hoje okoli izleta. Kaže koliko časa porabimo do cilja .

Časi: Izhodišče - izvir Glijuna 5 do 30 minut, odvisno kje med Bovec in Plužno parkiramo.

Izlet. Izlet . Izlet .

Vzpon: S hojo pričnemo po cesti med Bovcem in Plužno, odvisno kjer smo parkirali. Naše ceste se držimo do središča vasi Plužna, kjer nas turistični smerokazi usmerijo desno navzgor po cesti (avgust, 2019). Te ceste se sedaj držimo vse do urejenega parkirišča, kjer je potrebno plačati parkirnino. Gremo preko parkirišča in nato naprej po betonski poti navzdol (avgust, 2019). Nižje preko visokega mostu prečkamo potok in gremo levo do Pluženskega jezera. Nato se vrnemo in levo sledimo kanalu male hidroelektrarne do njenega jezu in naprej po pešpoti do izvira Glijuna do katerega imamo še dobrih 30 metrov hoje.

Povratek: Na izhodišče se vrnemo po isti poti.

Pritisni na spodnje sličice.

Za galerijo (71) pritisni: Izvir Glijuna
  Izvir Glijuna na Bovškem je obiskal turist s svojim psom. Pot do njega je lahka in zelo priljubljena.